Aquest web utilitza galetes (cookies) per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant, entendrem que acceptes la seva utilització. Accepto | Més informació

CRÒNICA DIJOUS 9 d’octubre

A la Taverna Estrella Damm es va penjar el cartell d’entrades exhaurides en el concert inaugural ofert per La Troba Kung-Fú i la Unió Musical d’Alaquàs
2014/10/09 23:40:00 Europe/Madrid

A la Taverna Estrella Damm es va penjar el cartell d’entrades exhaurides en el concert inaugural ofert per La Troba Kung-Fú i la Unió Musical d’Alaquàs

La Fira es va inaugurar oficialment amb una recepció de benvinguda presidida per l’alcalde Valentí Junyent i el director general de Cultura Popular, Lluís Puig

La companyia italiana eVenti Verticali va presentar el seu impactant espectacle Wanted a la plaça Major

Després de mesos d’intensa preparació, a Manresa ja es respiren les aromes artístics de la Mediterrània. Un vendaval de 308 activitats artístiques, professionals i de ciutat que es complementa amb la presència de 107 companyies que esperen un públic potencial de 100.000 assistents. Amb aquestes dades és fàcil entendre la il·lusionant embranzida inicial de la 17a edició de la Fira, feta música amb el concert inaugural que a partir de les nou del vespre van protagonitzar a la Taverna Estrella Damm - Cuines del Món La Troba Kung-Fú i la Unió Musical d’Alaquàs.

Que el primer gran èxit de la Fira sigui el concert oficial d’inauguració, sens dubte s’ha d’entendre com un senyal de bons auguris. La Revetlla Mediterrània va confirmar les previsions de ser un espectacle en format de “foguera musical única i irrepetible”, segons les pròpies paraules de Joan Garriga, amb les quals es defineix aquesta fusió sonora que La Troba Kung-Fú ha dut a terme amb la centenària banda simfònica de la Unió Musical d’Alaquàs, dirigida per Enric Parreño.

Aquesta col·laboració entre el grup vallesà i la banda de l’Horta valenciana no deixa de ser la trobada dels punts comuns entre ambdues formacions a l’hora de plasmar la manera que tenen d’entendre la festa i el ball. Un repertori que es podria classificar com un poti-poti de ritmes, llengües i harmonies força diferents, però, com assegura Garriga, “en tants anys de convivència lliguem com l’all i l’oli”.

Amb aquest panorama no és estrany que hores abans de les nou del vespre es pengés a les taquilles de la taverna el cartell d’entrades exhaurides. Sis-centes persones van omplir el lloc disposades a seguir de prop l’esclat rítmic proposat per La Troba Kung-Fú i la Unió Musical d’Alaquàs. Prop de tres desenes de músics en escena units per un repertori en el qual, als mestissos ritmes rumberos característics en la personalitat musical del grup que lidera Joan Garriga, se li van afegir marxes mores, processons i danses solars, aportació de la banda simfònica dirigida per Enric Parreño.

Al concert també hi van participar una coral de gent gran de diversos barris i un grup d'infants procedents del barri de la Font dels Capellans que han representat una mostra de la feina realitzada en el marc del projecte Peret als barris de Manresa, que va començar a dirigir el pare de la rumba catalana. La Mediterrània havia de tenir Peret com artista convidat, però després de la seva desaparició, l'organització dedica la Fira a la seva memòria. Precisament, l'acte inaugural havia d’anar a càrrec del mestre Peret i la direcció artística va decidir traslladar la responsabilitat del concert inaugural a La Troba Kung-Fú i la Unió Musical d'Alaquàs que a l’estiu havien presentat el seu espectacle dins la programació del Grec. D’aquesta manera l’ànima i l’esperit de Peret van ser presents a la vetllada ja que es van interpretar algunes de les seves cançons més emblemàtiques con ara El mig amic, El muerto vivo i Borriquito.

RECEPCIÓ DE BENVINGUDA A LA LLOTJA PROFESSIONAL

Anteriorment al concert de La Troba Kung-Fú i la Unió Musical d’Alaquàs, es va dur a terme la recepció de benvinguda a la Llotja Professional situada a les instal·lacions del Museu de la Tècnica de Manresa, que per segon any consecutiu presenta una estètica que fuig dels estands firals per oferir una alternativa de disseny sostenible signada per l’empresa bagenca A Nou Serveis. En aquesta edició s'han organitzat a la Llotja Professional 180 trobades entre operadors –speed meetings–, 30 ponents, presentació de 25 projectes culturals, xarxes de treball nacionals i internacionals, entre d'altres. Pel que fa a les jornades professionals, giraran entorn de la premissa Per a qui treballem? Comunitat, participació i nous públics, que van inaugurar-se dijous al matí amb un diàleg entre el coreògraf Cesc Gelabert i la filòsofa i pedagoga Lali Bosch.

Però el moment més important del dia a la Llotja es va viure durant l’acte inaugural que va estar presidit pel director general de Cultura Popular, Associacionisme i Acció Cultural, Lluís Puig, i per l’alcalde de la ciutat, Valentí Junyent. Una recepció que va suposar el tret de sortida oficial d’aquesta 17a edició de la Fira Mediterrània. En el seu parlament, el representant de la Generalitat, Lluís Puig, va destacar la importància que té la Fira en el panorama cultural català. En aquest sentit, va especificar que la Fira “aposta desacomplexadament per la cultura popular, entesa com una eina de transformació social”. El director general va destacar també, després d’excusar la presència del conseller Mascarell que en aquells moments tornava de la Fira de Frankfurt, que aquesta 17a edició de la Fira coincideix amb un “any de renovació”, en referència al canvi de dates, de gerència, d’àmbits artístics i de localitzacions, com és el cas del trasllat de la Taverna Estrella DAMM – Cuines del Món que ha abandonat la plaça Sant Domènec per instal·lar-se al pati del Casino.

Per la seva banda, en el seu parlament, l’alcalde Junyent va crear un paral·lelisme entre l’evolució de la ciutat i la de la Fira. “Hem trobat la convivència” –va afirmar-, “i la ciutat creix amb les aportacions que fan tots aquells que ens visiten”. Qui també va oferir unes paraules de benvinguda va ser el director artístic de la Fira, David Ibáñez, que va centrar la seva intervenció en destacar que la inspiració a l’hora de crear la programació es troba en la gent jove, per què, segons va comentar, “no tenen fronteres. La seva és una cultura mestissa, àmplia, i és per aquesta cultura per la que la Fira vol lluitar”.

AMUNT I AVALL

Una hora abans del concert inaugural, la companyia italiana eVenti Verticali presentava a la plaça Major el seu espectacle Wanted, en el que es tradueix la passió per l’escalada lliure i el teatre en espais oberts que senten els germans Andrea i Luca Piallini. És així com van descobrir la dansa vertical, punt de partida d’una proposta que avança respecte al que havien presentat anteriorment, amb la incorporació d’efectes visuals en format de videojoc. Es tracta de la  trepidant fugida de dos lladres que, penjats a la pantalla, juguen amb impactants efectes visuals. Uns efectes que tant transportaven els dos actors a l'interior d'un videojoc dels anys 80, com els feien saltar edificis o sobrevolar a gran velocitat imatges reals de mars i muntanyes.

La nit va continuar amb les propostes presentades dins del cartell OFF Fira que aquest any el conformen dues programacions: l’Humus Mediterrani i el Concurs Sons de la Mediterrània. L’Humus, una iniciativa de l’espai de música i cultural D’Arrel, creat amb la voluntat d’apropar al públic manresà les propostes més fresques i emergents del panorama folk, va obrir foc dijous al vespre amb els concerts de Piero Pesce (Catalunya-Itàlia), de Corrandes són Corrandes (Catalunya) i d’Amar Mendé (Rússia-Catalunya).