Els rituals, protagonistes a la 21a Fira Mediterrània de Manresa

La Fira Mediterrània de Manresa, que se celebrarà del 4 al 7 d’octubre, dedicarà la seva 21a edició als rituals. I més concretament, a explorar la relació entre cultura popular, espiritualitat i comunitat i com aquesta connexió pot inspirar la creació escènica contemporània.
2018/09/19 19:00:53.247393 GMT+2

Els bascos Kukai Dantza, Sharon Fridman i l’Orfeó Manresà inauguraran la Fira amb Erritu (ritual), un espectacle a la nau central de la Seu de Manresa

El bailaor Juan Carlos Lérida captarà l’espiritualitat dels oficis en un taller mecànic de Manresa

La prestigiosa ballarina coreana Ji Hye Chung i un grup multidisciplinar d’artistes reflexionaran sobre la llibertat d’expressió, partint de la força de la tradició i la dansa col·lectiva

El coreògraf xilè Ricardo Curaqueo portarà a la Fira l’espectacle Malen, (el llegat ancestral maputxe) amb setze dones d’entre 9 i 70 anys en escena

La Fira Mediterrània de Manresa, que se celebrarà del 4 al 7 d’octubre, dedicarà la seva 21a edició als rituals. I més concretament, a explorar la relació entre cultura popular, espiritualitat i comunitat i com aquesta connexió pot inspirar la creació escènica contemporània.

Les cultures són el resultat de la suma del llegat dels avantpassats, que fan que cada arrel sigui única, amb un llenguatge comú i uns ritus que la identifiquen. Tant si es tracta d’una cerimònia antiquíssima com de noves formes de comportament contemporani, els rituals col·lectius destaquen sovint per la seva força estètica, uns codis depurats i una implicació comunitària que els converteix en una potent font d’inspiració per als artistes.

La Fira d’enguany presentarà un bon nombre de propostes que incideixen en aquesta idea. Des de la inauguració, amb l’espectacle Erritu de Kukai Dantza sobre els rituals de pas, fins a PAS per la PAU, la performance col·lectiva d’Ada Vilaró sobre l’arrel i el desarrelament, passant per la proposta de la coreògrafa Eva Yerbabuena, que tendeix ponts entre les tradicions flamenca i japonesa, o la recerca del bailaor Juan Carlos Lérida, que el portarà a captar l’espiritualitat dels oficis en un taller mecànic de Manresa, entre moltes altres.

Kukai Dantza inaugurarà la Fira amb Erritu

La inauguració de la Fira d’enguany, anirà a càrrec de la companyia basca Kukai Dantza i el prestigiós coreògraf israelià Sharon Fridman, que portaran, amb la col·laboració especial de l’Orfeó Manresà i en primícia a Catalunya, el seu espectacle Erritu (ritual) a la nau central de la Seu de Manresa. És l’espai ideal a la capital del Bages per aquest viatge pels diferents estats de la vida mitjançant els ritus de pas individuals i col·lectius. En l’any dedicat als rituals, la Fira Mediterrània ha volgut aprofitar la gran força simbòlica de la Seu de Manresa, l’edifici històric i religiós més representatiu i emblemàtic de la ciutat, i l’ha triat com a escenari de cinc espectacles que involucren la nau central, la cripta, l’escalinata i la façana de la Seu.

L’artista Ada Vilaró caminarà pel Bages durant sis dies amb la performance Un pas per la pau

Prèviament a la inauguració, els rituals ja hauran estat els protagonistes al Pòrtic de la Fira, amb la performance PAS per la PAU, que portarà l’artista Ada Vilaró a creuar caminant la comarca del Bages durant sis dies, en silenci absolut i portant un missatge de pau i esperança, que reflexiona sobre els exilis de l’ànima, dels desplaçaments i les fugides. El seu recorregut començarà al Pòrtic de la Fira, el 30 de setembre a Món Sant Benet, amb un itinerari per diferents espais del Monestir de Sant Benet de Bages. Vilaró aprofitarà el recorregut per recollir testimonis per la pau, acompanyada d’altres caminants i voluntaris i visitant indrets com Montserrat o el Centre Penitenciari Lledoners fins arribar el 5 d’octubre davant la Seu de Manresa, en una cerimònia final a la qual intervindran nombrosos artistes i col·lectius de cultura popular.

Artistes d’alt nivell portaran els seus rituals a Manresa

Els rituals també estaran presents a la proposta de la bailaora i coreògrafa de flamenc Eva Yerbabuena. La bailaora andalusa, escollida millor intèrpret femenina de dansa a la darrera edició dels Premis Max, presenta Cuentos de azúcar, en que uneix dos universos tan diferents com el flamenc i la cultura ancestral japonesa, de la mà d’Anna Sato, la cantant tradicional de l’illa d’Amami. També la Societat Doctor Alonso, habituada a trencar barreres escèniques, buscarà la connexió entre allò popular –la pandereta- i allò espiritual -en aquest cas, la poesia de San Juan de la Cruz-, a Estudi per a pandereta.

La Fira també programarà dues coproduccions amb el Mercat de les Flors que, en forma de residències de creació d’una setmana, segueixen el fil dels rituals. Per una banda, a El moviment de les coses que prenen temps, la prestigiosa ballarina coreana Ji Hye Chung i un grup multidisciplinar d’artistes reflexionaran sobre la llibertat d’expressió, partint de la força de la tradició i la dansa col·lectiva. I de l’altra, l’estada del ballarí i coreògraf Juan Carlos Lérida en un taller mecànic de Manresa, que sota el títol Máquinas Sagradas, inicia la creació de la seva nova aventura artística. En aquesta primera fase Lérida se centrarà en el món dels oficis i buscarà al Bages el ritme i el so del dia a dia al taller. La trapezista Júlia Farrero també farà una residència artística a la Fira, en ple procés de creació de l’espectacle Teia, inspirat en la tradició ancestral pirenaica de les falles.

Finalment, en connexió amb el concepte dels rituals, Carles Dénia, el cantant valencià, estrenarà a Catalunya el seu homenatge al poeta del segle XV Ausiàs March amb l’adaptació del poema Cant espiritual.

Arts escèniques i tradició

La Fira proposa més espectacles que mostren com la tradició i la cultura popular són eines poderoses per a la creació escènica contemporània. En l’àmbit del circ destaquen Animal Religion i Fang, basat en la transformació del cos i el fang mitjançant l’acrobàcia. En dansa destaquen Sa mateixa, la proposta que ha unit sobre l’escenari a la cantant manacorina Joana Gomila i a la coreògrafa i ballarina barcelonina Lali Ayguadé, una reflexió sobre la creació de la memòria col·lectiva. La peça guanyadora de la darrera edició del Premi Delfí Colomé, Pilar de dos, un joc de dansa contemporània inspirat en el món casteller creat i interpretat per Clàudia Gómez i Raquel Viñuelas, i Cabaret 13, del coreògraf Roberto G. Alonso, que amb molt sentit de l’humor i les dosis justes de nostàlgia i erotisme portarà al present l’esperit burlesc d’aquelles sessions canalles del Paral·lel que van marcar època a principis del s.XX.