Aquest web utilitza galetes (cookies) per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant, entendrem que acceptes la seva utilització. Accepto | Més informació

Fets i paraules a la primera jornada de la Fira Mediterrània de Manresa

L’espectacle inaugural In Somni, de La Cobla Sant Jordi, el DJ Mario Nieto i la companyia de dansa urbana Kulbik, es converteix en el primer èxit de la Fira El divertit i entretingut pregó ofert per l’escriptor Màrius Serra va obrir la vetllada al teatre Kursaal La companyia Teatre de l’Aurora va impactar amb la seva versió per a tots els públics de les aventures del Comte Arnau
2015/10/16 12:17:00 Europe/Madrid

L’espectacle inaugural In Somni, de La Cobla Sant Jordi, el DJ Mario Nieto i la companyia de dansa urbana Kulbik, es converteix en el primer èxit de la Fira

El divertit i entretingut pregó ofert per l’escriptor Màrius Serra va obrir la vetllada al teatre Kursaal

La companyia Teatre de l’Aurora va impactar amb la seva versió per a tots els públics de les aventures del Comte Arnau

Manresa, 16 d’octubre de 2015 – Les jornades inaugurals sempre tenen un sabor especial. Són dies de nervis, d’esperances i incerteses, que omplen de papallones els caps i els estómacs dels organitzadors i els artistes que hi participen. Però també són moments de retrobades, de bastir contactes i de descobertes com la que va sorprendre al públic que omplia a vessar la sala gran del teatre Kursaal per assistir a l’espectacle encarregat de donar aquest any el tret de sortida de la 18a edició de la Fira Mediterrània de Manresa. Sota l’oníric títol de In Somni, original de la Cobla Sant Jordi, el DJ Mario Nieto i el grup de dansa urbana Kulbik, aquest impactant espectacle de dansa i música va corroborar que la combinació d’arts contemporànies i tradicionals és un dels objectius primordials d’aquesta convocatòria.

A priori, la trobada sobre un escenari de la Cobla Sant Jordi amb un DJ i una companyia de dansa urbana com Kulbik, sembla, sobre el paper, impossible de preveure. És un d’aquells muntatges, dels pocs, que troben a l’aixopluc de la Fira la porta d’entrada i la de sortida en dues edicions diferents. Aquest In Somni encarregat de posar en marxa oficialment el cartell del 2015, es va gestar el 2014 en un dels laboratoris de creació organitzats per la pròpia Fira Mediterrània. Un orgull que ha passat de representar-se al pati del Kursaal per saltar a l’escenari gran amb la seguretat afegida del gran èxit obtingut durant quatre vetllades al Mercat de les Flors de Barcelona.

No és fàcil casar estils tan oposats com la música de cobla i els escratxs d’un disc-jockey i convertir-los en una coreografia conceptualment urbana. Tot el repertori és original per a cobla, amb obres que van del XIX al XXI, dels classicisme romàntic als aromes més funkys i contemporanis, interpretats en directe amb les partitures memoritzades, per convertir-les en una obra coral que proposa a l’espectador la visualització del somni d’un personatge, el DJ Mario Nieto, immers en un habitacle en que els músics de la cobla són el decorat i els ballarins els espectres que bullen en la seva imaginació.

Les intencions de la Cobla Sant Jordi d’obrir-se a nous públics i de dialogar amb altres llenguatges artístics, iniciats fa uns anys amb la col·laboració que van segellar amb el cantautor Roger Mas, accentua la intenció que tenen els seus components de portar la cobla a públics que, podríem dir, desconeixien fins ara l’existència d’un fiscorn. Aquesta fusió, sempre onejada com a una de les banderes més altes de la Fira Mediterrània, es fa evident amb aquest In Somni, amb la seva qualitat interpretativa i per ser una proposta amena, divertida i rabiosament moderna, apte per a tots els públics i mentalitats.

Quan el català és l’origen de totes les paraules

Al marge de la cirera que va suposar l’espectacle inaugural, la reina d’aquest primer dia va ser la paraula. Mitja hora abans de la representació d’In Somni, la Fira va tornar a innovar creant la figura del pregoner en substitució del que en edicions anteriors era l’artista convidat. I no serà un, ni dos, sinó tres els personatges encarregats de fer-ho al llarg d’aquestes quatre intenses jornades d’activitats. La responsabilitat de ser el primer pregoner va recaure en Màrius Serra. El filòleg més mediàtic de Catalunya va saber treure les rialles del públic amb una dissertació titulada Pregó poliglot sota el paraigua d’una única llengua, que va començar amb la màxima que el català és la mare de totes les llengües, per acabar diagnosticant el virus del google-translator que ens afecta a tots.

Van ser vint minuts de diversió, de jocs de paraules, de frases impronunciables, que Màrius Serra va saber transformar en pur entreteniment. Després d’ell el torn serà per al dramaturg Xavier Albertí (dissabte 17, 20 i 21 hores), i per a la cuinera Carme Ruscalleda que farà un pregó de Forquilla i tovalló diumenge a les 18.15 hores en un dels actes de cloenda.

Però, com en el cas de Màrius Serra, les paraules també van ser les protagonistes en l’acte inaugural que es va dur a terme a la Llotja professional. Les autoritats i organitzadors de la Fira Mediterrània es van reunir per bescanviar intencions, auguris i desitjos en els tradicionals discursos de benvinguda. El seu director artístic, David Ibáñez, va donar les gràcies a tots els que han fet possible aquesta 18a edició consolidada com un “circuït d’idees, valors, negoci i art”. Ell va ser l’encarregat de repartir la paraula entre els representants institucionals entre els que destacaven Lluís Puig en veu de la Generalitat de Catalunya; de Juanjo Puigcorbé per la Diputació de Barcelona i de l’alcalde de la ciutat Valentí Junyent.

De les paraules a les imatges

La prova que la Fira Mediterrània és una cita oberta a tothom es va trobar ahir a mig matí al Teatre Conservatori. No és habitual compartir platea amb centenars de nens en etapa preescolar i l’experiència és altament positiva. Parlem de les tres representacions que la companyia Teatre de l’Aurora va oferir dijous al Teatre Conservatori manresà del seu muntatge El comte Arnau. Els infants s’ho van passar d’allò més bé seguint les peripècies d’un personatge que es mou en un decorat de gran impacte visual. Amb música en directe, aquesta companyia d’Igualada s’endinsa per primera vegada en la seva trajectòria dins del món del públic familiar. I ho fa amb nota, estrenant per primer cop a Manresa aquest espectacle ple de sons i colors que descriu les fantàstiques aventures del comte Arnau.

22203497145_e78827cda8_o-18516.jpg

Màrius Serra al pregó de la sessió inaugural