Aquest web utilitza galetes (cookies) per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant, entendrem que acceptes la seva utilització. Accepto | Més informació

Kiko Veneno es reinventa amb la capacitat de l'orquestra Cordes del Món

§  El músic s’ha posat en mans de Raül Fernández per adaptar un grapat de temes clàssics de la seva discografia §  El ritme i la diversió es van prolongar fins a la matinada a l’escenari Damm / Milcentenari, espai que va exhaurir localitats §  L’International Network Meeting apropa els programadors internacionals a les companyies i els artistes catalans
2013/11/09 13:38:00 Europe/Madrid

§  El músic s’ha posat en mans de Raül Fernández per adaptar un grapat de temes clàssics de la seva discografia

§  El ritme i la diversió es van prolongar fins a la matinada a l’escenari Damm / Milcentenari, espai que va exhaurir localitats

§  L’International Network Meeting apropa els programadors internacionals a les companyies i els artistes catalans

Una de les característiques més sorprenents de Kiko Veneno, és la capacitat que sempre ha mostrat per reinventar-se a sí mateix. La prova es va servir anit a la sala gran del teatre Kursaal amb l’estrena oficial del seu nou espectacle, Grans èxits amb orquestra, amb el que dóna un salt considerable en la seva trajectòria deixant-se acompanyar per l’orquestra Cordes del Món dirigida pel mestre Ernesto Briceño. El veterà trobador sevillà, encara que nascut a Figueres, s’ha posat en mans de Raül Fernández, l’ànima dels Refree, per adaptar els clàssics del seu repertori a una nova i més lírica sonoritat.

El pop rumbero i aflamencat que el caracteritza, que el va dur als punts més alts de la popularitat amb discos com Échate un cantecito, és ara música amb una altra dimensió. Les cançons es reconeixen, però agafen vols més alts gràcies a l’aportació sonora d’aquesta orquestra formada per 16 membres en la que conviuen músics de diverses procedències estilístiques. El resultat no deixa de sorprendre, entre altres coses per que gràcies a aquest espectacle es descobreix un nou Kiko Veneno, més desacomplexat si és possible, més lliure en escena que de costum, com si gràcies als violins, les violes i els contrabaixos l’empenyessin fins fer-lo volar pels aires de l’escenari mentre canta Lobo López, peça amb la que va obrir el concert. Entre el repertori d’aquestes adaptacions, alguna sorpresa que una altra, com Catástrofe mayor o La casa cuartel, aquesta última ja al bis, que són temes que el músic no acostuma a interpretar en els seus directes. Després de Estaba lloviendo i Me siento en la cama, Kiko Veneno va donar descans a l’orquestra per seguir el concert en companyia dels sis músics que formen la seva banda de capçalera. Moments de ritme pop-rumbero amb Dice la gente o Los planetas, abans de recuperar de nou les cordes d’aquesta orquestra dirigida per Ernesto Briceño, un home que sovint dirigeix ballant.

BALLANT FINS A LA MATINADA

Festa gran –i amb les localitats exhaurides- la que es va viure al llarg de la nit a l’Escenari Damm / Milcentenari. L’homenatge a Carmen Amaya ofert pel Dr. Batonga, va servir de pont entre bandes en a una vetllada en la que van participar, per ordre d’aparició, Goulamas’k, Moussu T e lei Jovents, Els Catarres i Orxata. Ritme sense embuts, lletres que posen el dit a la nafra, repartit entre aquestes quatre formacions que comparteixen el denominador comú del ritme. Una gresca continuada que va començar als voltants de les 10 de la nit i que no va parar fins prop de les tres de la matinada. I, entre aquest pòquer de bandes, destacar l’èxit obtingut pels Catarres, sens dubte una de les bandes més de moda del panorama musical català, autors de la encomanadissa cançó de l’estiu televisiu.

ALTRES MIRADES

Més instants màgics són els que es van poder viure a la sala El Sielu amb el concert dels belgues Aka Balkan Moon i la seva nova proposta en la que fusionen el jazz amb la música tradicional búlgara. I també, hores abans al mateix escenari, el concert de Sergi Sirvent que, sota el títol de Catalexi, es basa en el “giusto” sil·làbic català. Una proposta en la que l’artista s’acompanya de set músics per repassar ritmes, accents i maneres de cantar del nostre poble al llarg de la història. Una aposta agosarada de la direcció artística de la Fira amb la que es demostra que és bo que hi hagi un cert punt de risc en la programacio.

I, també el Sielu, però aquest cop a les sis de la tarda, vam poder assistir a la comunió entre dues de les veus més importants del País Valencià: Miquel Gil i Pep Gimeno Botifarra. Junts van oferir un concert en el que es van endinsar en els diferents pals que nodreixen el cant d’estil.

LLOTJA PROFESSIONAL

Ahir al migda es va celebrar l’International Network Meeting amb la finalitat de posar en contacte als programadors estrangers presents a la Fira amb companyies i artistes locals. Una iniciativa imprescindible per apropar postures i crear negoci. Entre els assistents hi havia Fabrizio Gavosto, director artístic del festival Mirabilia italià que es realitza cada mes de juny en aquesta població pròxima a Turí. “Nosaltres també treballem al voltant de la cultura mediterrània –comenta Gavosto-. Tenim un discurs molt semblant al de Manresa i també al de Tàrrega, però creiem que la Fira té un sistema i un criteri de programació que a nosaltres ens sembla molt interessant”.

Un altre dels presents en aquest lunch va ser Iasen Kazandjev, de l’oficina Scenderman de Bulgària, la qual reuneix cada dos anys a la ciutat de Varna una representació de les arts més actuals que es mouen per Europa. Per a Kazandjev, la Fira suposa una fórmula per “estar al dia en tot allò que es genera tant en música, teatre, dansa o circ als països de l’òrbira mediterrània”. En aquest sentit també es pronuncia Magali Bergès, especialista en músiques del món i en projectes de cooperació cultural internacional que ha vingut a Manresa en representació del festival d’Essaouria, una cita realitzada només amb capital privat que cada any reuneix en aquesta ciutat marroquina entre 350 y 400.000 persones en tres dies. “Venim a Manresa per que tot allò que es fa a Catalunya és un model per a nosaltres”, comenta Bergès que afegeix que “espero trobar propostes interessants no només pel festival d’Essaouira, sinó per a que puguin viatjar per tot Europa”.

A primera hora de la tarde es van viure moments molt interessants amb la proposta Vis a Vis. Interessa la cultura als mitjans de comunicació?, en el que hi van intervenir Luís Hidalgo, periodista musical de TV3 i El País; Susana Paz, cap de secció de cultura del diari Regió7; Vicent Partal, fundador i director de Vilaweb; Eduard Miralles, president del patronat de la Fundació Interarts; i Lluís Cabrera, fundador del Taller de Músics.

Material gràfic a: https://picasaweb.google.com/100667928142352146339/FIRAMEDITERRANIA2013#

Sala de premsa (documentació, material gràfic...) –

http://comedia.cat/ca/comediateca/mediterrania_2013