La 21a Fira Mediterrània arriba a l’equador i es prepara per un cap de setmana farcit de programació

Malen, Carles Dénia, Januz Prusinowski & Manu Sabaté, Chano Domínguez & Paolo Fresu, Les Anxovetes i Cocanha, els noms destacats del cap de setmana.
2018/10/06 14:01:6.035195 GMT+2

Roba Estesa i Doctor Prats, ompliran la sala Stroika aquesta nit.

El Focus Illes Balears presenta una àmplia mostra del ric patrimoni immaterial d’aquesta àrea cultural i geogràfica.

Malen, el llegat ancestral maputxe el plat fort de diumenge.

El concert de Kepa Junkera posarà el punt i final a la 21a edició.

PODEU DESCARREGAR-VOS MATERIAL GRÀFIC DE LA FIRA AQUÍ

CONVOCATÒRIA DE PREMSA

Roda de premsa de valoració

Diumenge 7 d’octubre, 12 h | Casa Lluvià

Amb la participació de:

Àngels Blasco, directora general de Cultura Popular i Associacionisme Cultural de la Generalitat de Catalunya

Valentí Junyent, alcalde de Manresa

David Ibañez, director artístic de la Fira Mediterrània de Manresa

La Fira Mediterrània de Manresa arriba avui l’equador de la 21a edició dedicada als rituals. Aquest dissabte, Carles Dénia, el cantant valencià, estrenarà a Catalunya el seu homenatge al poeta del segle XV Ausiàs March amb l’adaptació del poema Cant espiritual. De dissabte també destaquen el projecte comú entre el pianista andalús i personalitat fonamental del flamenc jazz Chano Domínguez i el destacat trompetista sard Paolo Fresu, i l’estrena de (d)ones, el nou projecte de Les Anxovetes. En l’àmbit estatal, es podrà veure la coproducció Galeuscat, punt de trobada de les cultures musicals de Galícia, el País Basc i Catalunya.

Avui tornaran a actuar grans noms de la programació que ja s’han estrenat aquest divendres a la Fira. És el cas de la prestigiosa ballarina coreana Ji Hye Chung i un grup multidisciplinar d’artistes, que reflexionaran sobre la llibertat d’expressió i els rituals de la dansa col·lectiva; el ballarí i coreògraf Juan Carlos Lérida farà la seva funció en un taller mecànic de Manresa, sota el títol Máquinas Sagradas; Megacobla dels Za!, un laboratori de creació pensat per portar el so de la cobla a territoris encara desconeguts; la trapezista Júlia Farrero, que també ha fet una residència artística a la Fira, en ple procés de creació de l’espectacle Teia, inspirat en l’ancestral tradició pirenaica de les falles; el Cabaret 13, del coreògraf Roberto G. Alonso, i Puja! Teatro Aéreo amb Quixote, un muntatge de gran format que, a partir del mite de la Manxa, combina teatre, dansa i acrobàcies aèries amb música en viu i enginyeria.

Al llarg del cap de setmana la Fira acollirà el Focus Illes Balears, una mostra representativa dels tresors que amaga la cultura popular de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera. La presència més espectacular del Focus serà la de quatre cavalls de raça menorquina del centre Eqüestre Equimar, que oferiran Aires de Menorca, una exhibició de doma, tradició molt present a la cultura popular de l’illa. A la mostra balear, també hi haurà la presència de la Federació de Dimonis, Diables i Bèsties de Foc de les Illes Balears; la música dels Xeremiers de Mallorca, que uneix a músics de dues generacions de sonadors mallorquins, i del Grup de Ball Pagès Es Broll, que oferiran una exhibició d’aquest conjunt de danses tradicionals molt antigues de les Pitiüses, amb acompanyament de tambor, flauta, espasí i castanyoles.

Aquesta és només una mostra de l’àmplia presència que la Fira reserva al patrimoni i la vessant més comunitària de la cultura popular. El programa del cap de setmana també inclou una jornada castellera (dissabte 6 d’octubre a la tarda), una trobada de dracs (diumenge 7 d’octubre) i l’estrena de la Baixada de les Escales de la Seu a càrrec dels Armats de Manresa, amb la col·laboració especial del pianista Manel Camp.

Destacats de diumenge

Diumenge l’Esbart Joaquim Ruyra, presentarà a la Seu de Manresa l’espectacle Tornar a Casa, un recull de danses basades en el fet religiós. El darrer dia de la Fira també tindrà lloc un dels espectacles més destacats d’enguany, Malen, una proposta de dansa contemporània signada per Ricardo Curaqueo, en què el coreògraf xilè d’origen maputxe porta al present el llegat ancestral del seu poble. Malen (nena en la llengua dels maputxes de Xile i Argentina) posarà sobre l’escenari de la Sala Petita del Kursaal (diumenge 7 d’octubre) a setze dones d’entre 9 i 70 anys, en un espectacle commovedor sobre els rituals, la terra i la feminitat.

Al seu torn, Kepa Junkera tancarà la 21a Fira Mediterrània de Manresa amb l’espectacle FOK, un projecte apassionant en el qual Junkera s’ha acompanyat d’un grup de joves musics, per reinterpretar peces musicals provinents de la cultura popular dels territoris de parla catalana. Un repertori que ell sempre ha admirat i que en directe suposa un viatge musical per Catalunya, el País Valencià, l’Alguer i les Illes Balears. La cloenda tindrà lloc a les 18 h a la sala gran del Kursaal.

CANCEL·LAT L'ESPECTACLE GRITANDO SIN HACER MUCHO RUIDO DE LA COMPAÑÍA YIFAN

De resultes d'una caiguda durant l'actuació de divendres a la tarda a Plaça Sant Domènec, Ignacio Herrero, de la Compañía Yifan, ha patit una lesió al braç que l'obliga a cancel·lar la resta d'actuacions programades durant la Fira. Es tracta de les sessions previstes per a dissabte a les 12h i les 18.30h, i per a diumenge a les 12h.

Per contra, avui a les 20.15h a Plaça Sant Domènec, els cerverins Sound de secà amplien funcions amb una actuació no prevista al programa.

La 21a edició en xifres

Companyies: 116

Estrenes: 29

Estrenes absolutes: 15