Aquest web utilitza galetes (cookies) per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant, entendrem que acceptes la seva utilització. Accepto | Més informació

La Fira Mediterrània concreta el seu nou projecte artístic per al període 2014 - 2016

La Cultura Popular –des d’una òptica renovada, oberta i amb fort accent participatiu- tindrà un paper central en aquesta nova etapa La Fira treballa ja en diversos projectes de coproducció d’àmbit social que implicaran diferents col·lectius manresans
2014/02/05 15:30:00 Europe/Madrid
  • La Cultura Popular –des d’una òptica renovada, oberta i amb fort accent participatiu- tindrà un paper central en aquesta nova etapa
  • La Fira treballa ja en diversos projectes de coproducció d’àmbit social que implicaran diferents col·lectius manresans
  • Sota el nom de “taules de pensament” la Fira establirà dos fòrums permanents de treball professional vinculats a la Llotja
  • S’obre la convocatòria artística per participar en la 17a edició de la Fira fins el 24 de març

CAP A UNA “NOVA” CULTURA POPULAR

La Fira Mediterrània de Manresa aposta per connectar millor la cultura popular, les arts escèniques, la participació i la recerca de nous públics, sense oblidar les músiques del món que l’han convertida durant els darrers anys en punt de referència europeu. Amb aquest punt de partida, la Fira ha obert la convocatòria artística de la 17a edició, que enguany avança les dates de celebració al segon cap de setmana d’octubre, del 9 al 12.

Aquesta nova dinàmica de la Fira Mediterrània de Manresa vol donar resposta al clam de bona part de la societat per disposar de més i millors mecanismes de participació en la vida pública, un moviment que darrerament és especialment intens a Catalunya i un factor de pes que –a nivell global- està transformant la societat en general i el sector de la cultura en particular. La cultura reconeix l’alt valor que pot aportar a la societat a través de la pràctica artística, i la Fira no vol mantenir-se al marge de les fortes tendències que –en els darrers anys- vinculen la creació artística amb la comunitat, els nous públics, la interacció, la pedagogia, la participació o la inclusió social.

Aquestes transformacions estan estretament lligades amb el concepte de cultura popular, focus d’atenció de la Fira Mediterrània des dels seus inicis, i ara el mercat manresà hi vol aportar una mirada actual i inclusiva. En aquest sentit, la Fira entén la cultura popular com tota aquella que amplia la base social de la cultura, fent-la arribar a nous col·lectius i públics; que fomenta la participació, la inclusió social i vincula el patrimoni immaterial amb les relacions socials. La que va dels videojocs i el graffitti a la cultura tradicional; del teatre social al circ i les arts de carrer, passant per la dansa comunitària, el videomapping o els projectes pedagògics i familiars.

UN REFERENT DE LA MÚSICA MEDITERRÀNIA

Les músiques del món, especialment les provinents de l’arc mediterrani, mantindran el seu protagonisme, tenint en compte que la Fira ha esdevingut en els darrers anys un mercat de referència estatal i europeu, amb el focus posat a la Mediterrània. En aquest sentit, la Fira es planteja com a nous objectius consolidar-se com a mercat líder a l’Estat espanyol en músiques del món i potenciar la seva capacitat d’exportació d’artistes i cultura catalana.

CONTINUITAT I INNOVACIÓ

El més rellevant d’aquesta nova etapa és l’actualització del discurs de la Fira a l’entorn social i cultural propis de la segona dècada del s.XXI. La concepció àmplia del terme “popular”, la preocupació pel retorn social de la cultura o la producció de projectes escènics de caire comunitari són elements que ja han existit puntualment a la Fira. Així, en coherència a la feina realitzada, la Fira manté en aquesta nova etapa moltes de les seves principals coordenades: caràcter multidisciplinari i professional, alt nivell d’activitat i principals espais escènics. La programació de la Fira del 2014 tornarà a incloure també, com en les darreres edicions, la figura de l’artista convidat. La Fira tindrà el seu nucli artístic al centre de Manresa, i més concretament al passeig Pere III que es confirma com la columna vertebral de la mostra. Pel que fa als espectacles s’inclouran – com és habitual-, propostes de tots els formats tant en sala com al carrer i adreçats a públic tant adult com familiar. En línia amb la voluntat d’apropar la cultura a nous públics i col·lectius, s’apostarà també per espectacles en formats no convencionals (videojocs, arts visuals, site specific, etc.)

GENERACIÓ DE NOUS PROJECTES I SUPORT A LA CREACIÓ

Amb la voluntat de promoure projectes relacionats amb aquests nous àmbits de treball, la Fira ja està treballant en diverses coproduccions. Es tracta de propostes que -a partir de les arts escèniques i la música- prenen com a eix el treball comunitari, la inclusió social o la participació de nous col·lectius en la cultura. D’aquesta manera, nombrosos manresans tindran l’oportunitat de fer un treball artístic durant mesos al costat d’artistes de renom.

Aquesta tasca se suma a l’acord que la Fira Mediterrània manté per a l’estrena de projectes becats per la Fundació Jaume Casademont en matèria d’Innovació en Cultura Popular. Per primera vegada, es concediran dues beques –fins ara era una- que es presentaran en exclusiva a Manresa.

ELS EIXOS PROGRAMÀTICS TAMBÉ PRESENTS A LA LLOTJA

El plantejament artístic és indissociable de l’activitat professional, la que es concentra a la Llotja. Així, la Fira vol convertir-se en nucli de tendències i idees en l’àmbit de treball comunitari, la participació, la cultura popular i la recerca de nous públics. La Llotja es converteix doncs en un fòrum on posar en contacte artistes i creadors, programadors, gestors culturals, institucions, entitats del 3r sector, associacionisme i indústries culturals per parlar de les noves oportunitats que es presenten, des d’una òptica internacional. Un aspecte innovador i enriquidor d’aquestes iniciatives serà el fet que a la Fira, a diferència d’altres espais de debat, alguns dels projectes es podran veure també sobre l’escenari. Aquesta línea de treball està estretament lligada a la tasca realitzada des de fa anys pel Teatre Kursaal i l’Associació El Galliner, que ja han situat Manresa com un referent nacional en aquest àmbit. Una tasca que la Fira vol col·laborar a aprofundir.

Paral·lelament, la llotja manresana ha de continuar sent un punt privilegiat de contacte i compra-venda tant del sector de les arts escèniques (circ, familiars, arts de carrer...) com de les músiques del món. En aquest sentit, la Fira reforçarà tant la seva presència en fòrums internacionals com la política de col·laboracions i intercanvis amb mercats, festivals i xarxes internacionals.

TAULES DE PENSAMENT

Amb la voluntat de generar reflexió i projectes, la Fira també impulsarà dues taules de pensament (una sobre arts escèniques, comunitat i nous públics, i l’altra sobre músiques del món) que se celebraran de forma periòdica durant l’any. Estaran formades per professionals de referència en cada àmbit i la seva missió serà treballar sobre els nous reptes que es presenten. Les conclusions de cadascuna d’aquestes trobades seran recollides i publicades.

COMISSIÓ ARTÍSTICA

La Fira renova la confiança en els membres de la comissió artística que durant les darreres edicions l’ha assessorat tant en el disseny artístic del projecte com en la tria a partir de les propostes rebudes. Està formada per professionals de prestigi com ara el director del Mercat de les Flors i Premi Nacional de Dansa 2008, Cesc Casadesús; els que varen ser ideòlegs de la Fira del Circ Trapezi de Reus i Premi Nacional de Circ 2007, Jordi Aspa i Bet Miralta; i la directora del festival El més petit de tots de Sabadell, Eulàlia Ribera. A part de la comissió, la Fira també compta amb assessoraments puntuals per part del periodista i activista musical Jordi Urpí i el crític i activista teatral Quim Armengol.

NOVETATS ORGANITZATIVES A LA FIRA MEDITERRÀNIA

La recent renovació de David Ibáñez com a director de Fira Mediterrània per un període de 3 anys parteix de la voluntat que disposi del temps necessari per a la implantació del nou projecte artístic. En aquest sentit, les principals novetats organitzatives passen per la dedicació a temps complert a la Fira de David Ibáñez i l’assumpció per part de la manresana Lídia Hinojo de la gerència. El nomenament de Hinojo es produirà a proposta del Comitè Executiu en una propera reunió del Patronat de la Fundació. Hinojo –que accedeix a aquesta responsabilitat amb el consens dels actuals gerent i director artístic- ha estat durant els darrers set anys al capdavant de l’àrea professional de la Fira i acredita un coneixement molt ampli del projecte. Jordi Bertran, l’actual gerent, deixarà el càrrec el proper 15 d’abril.

LA CONVOCATÒRIA ARTÍSTICA

Avui s’obre el període de presentació dels projectes per formar part de la 17a edició de la Fira Mediterrània, el qual es tancarà el dilluns 24 de març de 2014. La convocatòria remarca el caràcter interdisciplinari de la Fira, i aglutina els diferents llenguatges artístics: arts visuals, circ, dansa, exposicions, música, narració oral i teatre. Es perfilen dos eixos programàtics per a les noves creacions: Per una banda la cultura popular. En aquest eix encaixen projectes comunitaris i d’inclusió social, nous formats artístics, espectacles multidisciplinaris i innovadors, espectacles de cultura popular tradicional, espectacles interactius i/o participatius, espectacles familiars, projectes educatius i de sensibilització, espectacles itinerants, circ i arts de carrer i jocs i videojocs, entre d’altres. L’altra eix programàtic que defineix la Fira és el de les músiques del món, amb especial atenció a la Mediterrània. En aquest sentit, el mercat manresà continuarà programant espectacles en diferents formats -petit, mig o gran-, de sala o de carrer, i adreçats tant al públic adult com al familiar.

La Fira prioritzarà en la seva selecció la qualitat i l’interès artístic de les propostes, l’encaix amb els dos eixos programàtics esmentats i el seu caràcter d’estrena. També es tindrà en compte el recorregut potencial de la proposta, la qualitat dels artistes i l’interès mostrat cap a la Fira com a espai de trobada, diàleg i intercanvi.

Els requisits es poden consultar al web de la Fira Mediterrània, www.firamediterrania.cat, el canal a través del qual es poden trametre les propostes de participació.

P2054812.JPG

Lluís Puig (director general de Cultura Popular, Associacionisme i Acció Cultura), Joan Calmet (tinent d'alcalde de Cultura de l'ajuntament de Manresa) i David Ibáñez (director artístic de Fira Mediterrània).

P2054838.JPG

D'esquerra a dreta: Lluís Puig, Joan Calmet, David Ibáñez, Jordi Urpí, Eulàlia Ribera, Bet Miralta i Lídia Hinojo.