Aquest web utilitza galetes (cookies) per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant, entendrem que acceptes la seva utilització. Accepto | Més informació

La Mediterrània d’octubre, més Fira i més popular que mai

Una Llotja Professional en plena forma es reivindica com a cita indispensable del sector, aposta pel treball en xarxa i per la internacionalització
2014/10/12 11:47:00 Europe/Madrid

Una Llotja Professional en plena forma es reivindica com a cita indispensable del sector, aposta pel treball en xarxa i per la internacionalització

  • La Fira ha apostat per un model més popular que mai, amb un 60% de les funcions gratuïtes
  • Amb una ocupació del 79% i 17 funcions exhaurides (dades de dissabte a la nit), la Fira confirma el seu gran poder de convocatòria
  • La Troba Kung-Fú, Pierre Deaux, Kulbik&Cobla Sant Jordi, Eliseo Parra, la Iaia XXL amb la Cobla Bisbal Jove, Toumani Diabaté, Big Band Basket Beat Bcn, Despertaferro Tocatta i Massilia Sound System, principals èxits artístics d’aquesta edició
  • La nova i ampliada Taverna Estrella Damm – Cuines del Món, al centre de Manresa, esdevé emplaçament central i neuràlgic de la Fira

La Fira Mediterrània de Manresa ha tancat la dissetena edició amb bons resultats en la seva primera convocatòria al mes d’octubre, reforçant el seu potencial com a mercat i augmentant el favor del públic. El certamen d’aquest any ha volgut reflexionar i plantejar-se què és la cultura popular avui en dia, i el resultat ha estat una visió àmplia, renovada i inclusiva que ha tingut en compte videojocs, arts urbanes, circ, nous formats escènics, carrer i tradició festiva. Les activitats artístiques, professionals i de ciutat han mostrat així totes les cares de la cultura popular des de diversos punts de vista. Per primer cop, una nova línia de programació ha portat a Manresa espectacles que tenen en compte l’alta capacitat de transformació de la cultura, i ha fet partícips de la fira gent gran, nens, joves i persones amb discapacitat, entre d’altres.

Activitat professional

Pel que fa a la vessant professional, la Fira es consolida com un punt de trobada clau per als professionals del sector, presentant xifres similars a la passada edició, que ja va ser valorada com un èxit: s’han acreditat 1053 professionals, de 570 entitats diferents. D’aquests acreditats, 137 (el 13% del total) han estat de procedència internacional, 805 són catalans (el 76,5%) i 111 de la resta de l’estat (10,5%).

L’activitat professional de la Mediterrània ha estat efervescent per al miler d’acreditats que han desfilat durant aquests  tres dies al Museu de la Tècnica de Manresa, seu de la llotja de la Fira. Les Jornades Professionals de dijous i divendres han comptat amb més de 200 inscrits, tot un rècord del mercat manresà. Les quatre trobades en xarxa també han reeixit amb la participació de 130 persones i una destacada presència internacional. També en són un exemple les 180 reunions ràpides (speed datings) celebrades amb experts del sector, així com l’International Network Meeting, amb la participació de 20 companyies catalanes.

A nivell de seguiment artístic, les propostes que van comptar amb més presència de professionals van ser el concert de Kòdul, Txarango i Addictive TV a la sala Stroika (divendres nit), la proposta de Kepa Junkera, Amadeu Rosell i Tururut Bonaigua a la Taverna Estrella DAMM – Cuines del món (divendres a la mitjanit); el recital de Toumani i Sidiki Diabaté al Teatre Conservatori (dissabte 18h); l’espectacle dels Dervitxos Giròvags de Damasc amb l’Ensemble Al-Kindì al Teatre Kursaal (dissabte 21h) i la Nit de Ball Folc a la Taverna (dissabte 21h).

Programació artística per a tots els públics

L’aposta per fer una Mediterrània més popular es fa palesa amb la programació artística. Durant quatre dies van tenir lloc més de 300 activitats artístiques, professionals i de ciutat, i es van desplaçar fins a Manresa un total de 107 grups i companyies -68 catalanes, 14 de la resta de l’Estat i 25 d’internacionals- que van oferir al voltant de 200 funcions entre la programació oficial i l’OFF Mediterrània. D’aquestes, un 62% de les actuacions van ser gratuïtes (125) i un 38% de pagament (76), en consonància amb l’aposta per una cultura popular més propera, amb especial atenció cap a la festa tradicional, les arts de carrer o els nous formats escènics. Aquesta preponderància dels espectacles gratuïts ha fet disminuir en un 31% el nombre de localitats posades a la venda, respecte edicions anteriors. Pel que fa als espectacles de pagament, s’ha registrat una ocupació realment alta, fins assolir el  79% de l’aforament.

En relació a l’èxit de l’ocupació, un total de disset funcions han exhaurit les seves localitats: els concerts Revetlla Mediterrània de La Troba Kung-Fú i la Unió Musical d’Alaquàs; la nit de divendres a la Sala Stroika amb el triple cartell Kòdul-Txarango-Addcitive TV, Eliseo Parra, que va actuar a El Sielu; i els espectacles Alice de Thomas Noone Dance (2 funcions), Arsènic Creació i La nit just abans dels boscos (3 funcions), Tocant les pilotes de la Big Band Basket Beat Barcelona (1 funció), la cia. 2princeses barbudes amb Enciclopèdia baixeta de la nit (2 funcions), N54 produccions i seu Petit Príncep (3 funcions), i el Baboo Experience d’Imaginart (3 funcions).

Més enllà de les xifres d’ocupació podem determinar que els principals èxits artístics d’aquesta edició han estat el concert inaugural amb La Troba Kung-Fú; el funambulista Pierre Déaux; el maridatge entre la modernitat i la tradició per part de Kulbik Dance Company & Cobla Sant Jordi; l’elegància i la saviesa d’Eliseo Parra; la indiscutible qualitat fruit de la trobada entre La Iaia i la Cobla Bisbal Jove; el recital magistral de Toumani Diabaté amb el seu fill Sidiki; la encoratjadora experiència de la Big Band Basket Beat Barcelona; l’espectacularitat que agermana patrimoni i tecnologia musical i audiovisual de Despertaferro Tocatta; a càrrec de Xavi Lloses David Sarsanedes, i l’innegable savoir faire dels veterans Massilia Sound System.

Espais renovats

L’aposta de renovació de la Taverna, ara ubicada al Jardí del Casino com a Taverna Estrella Damm – Cuines del món, ha permès guanyar dos espais nous: el de la Taverna en si, que s’ha ampliat i ha acollit, entre d’altres propostes, l’espectacle inaugural i el que aquest vespre tancarà la Fira amb la Festa de Cloenda, a càrrec de la Cobla Catalana dels Sons Essencials; i la plaça Sant Domènec, dedicada a les propostes de circ  i els jocs i la que ha esdevingut un autèntic escenari a l’aire lliure amb propostes per a tota la família, permetent una millor circulació del públic entre el Pg Pere III i la Plana de l’Om / Plaça Major.

Nova web

Enguany la Fira Mediterrània ha renovat el seu web per tal de fer més accessible el contingut de la seva programació, tant a públic com a professionals. El resultat han estat 23.761 visites durant el darrer mes, 3.000 més en relació a les xifres del mateix període de l’any passat.

 

Indicadors

Aquests són els indicadors més destacats amb què es clausura la 17a edició de la Fira Mediterrània de Manresa:

  • Total de professionals: 1.053 (respecte el 1.050 del 2013)
  • Catalans: 805 (76,5%)
  • Resta de l’Estat: 111 (10,5%)
  • Internacionals: 137 (13%)

 

  • Ens professionals: 570
  • Entrades: 13.037
  • Ocupació: 79.32%
  • 62% de les funcions gratuïtes
  • 17 sessions d’espectacles han exhaurit les entrades
  • 207 acreditats a les jornades professionals
  • 180 reunions ràpides-speed datings amb el 100% d’ocupació
  • 46 estands ocupats a la Llotja

 

Altres indicadors de la 17a FIRA MEDITERRÀNIA DE MANRESA

  • 91 estands a la Fira Passeig
  • Impactes sobre la Fira als mitjans de comunicació: 630 (fins dissabte al vespre)
  • Escoles de Manresa i la comarca del Bages que han assistit al FiraEscoles: 21
  • Admiradors del Facebook: 4.330
  • Seguidors de Twitter: 2.952
  • Abast i lliurament real del Hashtag #FMediterrania a Facebook, Twitter i Instagram (del 4 a l’11 d'octubre) : 574.867
  • Instagram #FMediterrania: 629
  • Reproduccions vídeos YouTube: 6.635 (52 subscriptors).
  • Número de visites al web de la Fira durant el darrer mes: 23.761 amb una mitjana de 3,63 pàgines per sessió i una durada de 3’56’’.
  • Països des d’on s’ha navegat pel web de la Fira: 75 (amb França, Itàlia, Estats Units, Regne Unit i Alemanya a capdavant del rànquing).
  • dsc_3624jpg-14326.jpg
  • D'esquerra a dreta: Lluís Puig (director general de la Cultura Popular, Associacionisme i
    Acció Culturals), Joan Calmet (regidor de Cultura), Lídia Hinojo (gerent de la Fira),
    Valentí Junyent (alcalde de Manresa) i David Ibáñez (director artístic de la Fira.