(0034)938 753 588     info@firamediterrania.cat    

Impacte Econòmic de la Fira en la Indústria Cultural

La Universitat de Deusto i la Coordinadora estatal de Fires presenta a Madrid l’estudi d’impacte en la indústria cultural

21/12/2010
Dijous passat a Madrid la Coordinadora de Fires d’Arts Escèniques de l’Estat espanyol, en la qual està integrada la Fira Mediterrània de Manresa, va presentar l’estudi d’impacte induït per les fires d’arts escèniques en la indústria, investigació elaborada per la Universitat de Deusto que ha estat finançada pel Ministerio de Cultura. Durant la darrera Fira Mediterrània el Conseller Joan Manuel Tresserras ja va avançar una conclusió important que explicitava que per cada euro invertit en les fires per part de l’administració pública, se’n derivaven set. Ara Deusto aporta més dades extretes d’aquest estudi.
L’estudi parteix de l’anàlisi de quinze fires del conjunt de l’Estat. Durant el 2009 el conjunt d’aquests mercats va acreditar 2.104 ens professionals diferents, dels quals 1.163 eren ens compradors, 696 ens venedors, i 245 altres (essencialment serveis auxiliars). En total es van acreditar 2.863 persones professionals diferents, de les quals 1.675 eren compradors. Cada ens professional va generar una assistència mitjana de 1,44 als diferents mercats analitzats.
Pel que fa al perfil del comprador, la mitjana de capacitat total de contractació dels ens estudiats pel que fa als productes artístics és de 236.070 €.
En les fires, cada ens visualitza una mitjana de 15,75 espectacles a l’any. D’aquests, en contracta una mitjana de 1,8 espectacles, és a dir, l’11,25 % dels visualitzats.
A més, a les llotges i altres espais de negoci de les fires, cada ens contracta 3,1 espectacles més.
Per tant, cada ens surt de les fires amb una contractació de 4,9 espectacles. Com alguns d’ells seran finalment programats en més d’una funció o passi, cada fira acaba contractant 8,2 sessions diferents.
Cada persona professional compra propostes artístiques exhibides en directe per valor de 11.621 €, a més de 8.315 € en altres espectacles artístics contactats a la llotja. És a dir, com a mitjana cada professional compra producte artístic per valor de 19.936 €.
Més enllà de les contractacions, l’estudi de la Universitat de Deusto revela que el 27 % dels espectacles que els professionals compradors van contactar havien estat prèviament visualitzats en una fira, amb independència que hi hagués un acord final reeixit. En aquest sentit, les conclusions de la Universitat de Deusto senyalen com un dels actius de les fires artístiques el fet que actuen com a marc de relació. A més d’un espai de compravenda, també contribueixen a l’estructuració i la trobada dels agents relacionats amb el sector artístic. En concret, durant el 2009 les fires estatals van generar un total de 7.035 contactes.
Per la seva banda, les companyies artístiques, productores i distribuïdors encara veuen aquest marc de relació d’una manera més positiva, ja que declaren haver establert fins a 8,8 contactes per ens venedor, és a dir, 9.187 contactes totals en les fires estatals. Aquesta diferència a l’alça ve motivada essencialment pel fet que productores i distribuïdors no es limiten a presentar-hi les propostes artístiques presentades en el programa oficial, sinó que duen més projectes en el catàleg. Alhora, pel que fa en particular als ens distribuïdors, resulta rellevant la dada que senyala que cada un d’ells arriba a contactar amb 2,3 companyies o grups artístics durant les fires.
Extrapolació a la Fira Mediterrània de Manresa
Tot i que l’estudi de Deusto té un àmbit estatal, en el qual les fires catalanes –FiraTàrrega, Fira de Titelles de Lleida i Fira Mediterràna de Manresa- tenen un pes indiscutible especialment pel volum de propostes que presenten, pel caràcter internacional i pel nombre de professionals que acrediten, es poden extrapolar unes dades a la Fira Mediterrània en funció de les mitjanes generals.
D’aquesta manera, els ens compradors acreditats a la Fira 2009 haurien generat 606 contractacions a partir dels espectacles programats, mentre que a partir del negoci generat a la llotja professional que per primer cop es va ubicar en la cèntrica plaça Porxada se n’haurien derivat 1.044 més. Per tant, la Fira Mediterrània 2009 superaria amb escreix els primers indicadors obtinguts per la mateixa fundació organitzadora i arribaria a 1.650 contractes generats, que van ser portats a l’escenari en 2.763 sessions o passis diferenciats. El mostreig inicial de què es disposava arribava a les 1.190 contractacions. El conjunt d’aquestes contractacions generaria un impacte econòmic induït de 9.926.000 €, dels quals 3.642.842 € haurien anat a les 105 companyies i grups programats en la selecció oficial, i la resta a contractes generats en el negoci de la llotja i altres espais d’intercanvi professional.
La FUB i la Diputació de Barcelona també participen
La Fira Mediterrània està completant aquest estudi de la Universitat de Deusto, que tindrà continuïtat amb l’anàlisi del 2010, amb una altra investigació realitzada per la Fundació Universitària del Bages sobre els efectes indirectes del mercat manresà, és a dir, aquelles despeses que realitzen els visitants i els espectadors com a conseqüència de l’esdeveniment –allotjament, restauració, transport, compres o entrades-, i amb un tercer treball finançat per la Diputació de Barcelona que se centra en els efectes generats en concret des del vessant específicament turístic. Aquestes dues darreres anàlisis se centren en la Fira 2010.
Enllaços relacionats Estudi de Cofae sobre l'impacte de les Fires

X
Carregant