Aquest web utilitza galetes (cookies) per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant, entendrem que acceptes la seva utilització. Accepto | Més informació

Una rosa dels vents encapçala la imatge de la 16a Fira Mediterrània de Manresa

El granollerí Lluís Bertrans n’és l’autor
2013/05/07 11:02:00 Europe/Madrid

El granollerí Lluís Bertrans n’és l’autor

El disseny de la 16a edició de la Fira Mediterrània de Manresa, que se celebrarà del 7 al 10 de novembre de 2013, recull com a motiu principal un mapa imaginari on el blau del mar i una rosa dels vents d’inspiració modernista són els protagonistes absoluts. L’objectiu és plasmar la importància que han tingut al llarg dels segles la mar Mediterrània i les rutes marítimes per afavorir l’enriquidor intercanvi de civilitzacions. El nou disseny torna a ser obra del granollerí Lluís Bertrans, guanyador del concurs convocat per tal d’escollir la imatge gràfica del 2013, al qual van concórrer un total de 14 empreses.

La Mediterrània és i ha estat sempre punt de trobada de civilitzacions, les quals hi han establert relacions comercials, socials, culturals, amb fluxos migratoris que l’han creuat de punta a punta en diferents moments de la història. Bertrans ha intentat explicar gràficament, d’una banda, el punt de trobada que per diferents motius “ha representat la mar Mediterrània al llarg de la història amb la seva transacció cultural’’ i per altra, ‘’el gran punt de trobada d’empeltament cultural i social que significa la Fira”.

Rutes de navegació

Al mapa imaginari, ubicat al meridià 0 de Greenwich, el dissenyador juga a situar els elements de la Fira com si fossin illes: la marca de l’MPM, el Mediterrània Professional Meeting, (el sector professional); l’adreça del web de la Fira (el conjunt de la programació i de les seves activitats); les icones de les xarxes socials (el públic que hi està interessat); el lema de la Factoria d’Arrel (l’essència de la Fira); i fins i tot els logotips (les institucions i entitats que la fan possible amb les seva aposta econòmica). Bertrans juga a crear les rutes de navegació que van del “port” de cada illa a l’altre mostrant aquesta relació generada entre els diferents sectors que intervenen en el marc del mercat. El creador gràfic argumenta que la convivència entre tots aquests actors “és la clau de l’èxit”.

Una interpretació personal de Bertrans sobre la rosa dels vents també és essencial en la imatge d’enguany com a guia dels diferents elements per al bon èxit de la seva travessia. La rosa dels vents originària prové del cercle que en sentit estricte té marcats els 32 rumbs en què convencionalment es divideix la volta de l'horitzó. En les cartes de navegació es representa per 32 rombes units per un extrem, mentre l'altre assenyala el rumb sobre el cercle de l'horitzó. L’origen de la rosa dels vents es troba en la cartografia portolana, la tècnica baixmedieval d’elaboració de mapes nàutics. Un dels elements centrals d’aquesta cartografia és la xarxa de vents, que resulta de la intersecció dels setze (primer) o trenta dos (més tard) rumbs sobre un punt del mapa. El primer que féu servir en un mapa una estrella de vuit puntes, exactament com la que usa Bertrans per la Fira, amb intenció de senyalar un punt cardinal fou Angelí Dolcet. Es tracta d’un cartògraf mallorquí del segle XIV, autor de les més antigues cartes portolanes de l'anomenada "Escola Mallorquina".

Serà, però, a l’Atles català on la rosa dels vents adquireix totes les seves característiques modernes. Aquest Atles és el mapa cartogràfic català més important de l'edat mitjana, atribuït al jueu mallorquí Cresques Abraham. No està signat ni datat, tot i que se sap que la data aproximada de producció és el 1375 pel registre que figura al calendari que l'acompanya. És el primer atles conegut que incorpora una rosa dels vents, i és una de les joies de la col·lecció de la Biblioteca Nacional de França, amb seu a París. El fet que els noms dels vents estiguin en italià ha fet suposar que reprodueix un model anterior extern al taller dels Cresques, potser elaborat pel mateix Angelí Dolcet, però les seves característiques tècniques fan més probable que es tracti de la reproducció del dibuix interior de les brúixoles que fabricaven els Cresques, i Mallorca és l’únic lloc on els cartògrafs fabriquen brúixoles. Però aquestes innovacions dels Cresques no seran incorporades plenament per la resta de cartògrafs, fins a la segona meitat del segle XV. Posteriorment, sobretot al segle XVI, les roses dels vents són indicatives del valor ornamental del mapa, i resulta habitual que en aquests se n'hi dibuixin amb una gran abundància, fins al punt que en algun d'ells se n’hi poden arribar a trobar fins setze de diferents tipus i mides. La rosa dels vents, juntament amb l’escala gràfica, són els únics elements de la cartografia portolana que han resistit el pas dels temps i encara s’utilitzen actualment.

El disseny del 2013 incorpora també elements d’altres edicions. És el cas de la combinació dels conceptes d’indústria i arrels del logotip de “Factoria d’arrel”, creat l’any passat, i el de la pestanya del 'Mediterrania Professional Meeting', que acompanya el disseny de la Fira des de fa dues edicions, i que destaquen la voluntat de continuar potenciant el vessant d'intercanvi comercial de la cita manresana.

El dissenyador

Lluís Bertrans és un freelance especialitzat en disseny gràfic per l’Escola d’Arts i Oficis de Vic. Treballa en el sector des de fa 16 anys i al llarg de la seva trajectòria professional ha participat en diversos projectes en el sector cultural (com per exemple, la Festa Major dels Blancs i Blaus de Granollers, el Festival Internacional de Música de Granollers, la Federació d’Escoltisme i Guiatge, l’Escola d’Estiu d’Educació Musical, la Fundació Escolta Josep Carol, l’Associació Cultural de Granollers, l’Associació d’Ensenyants de Música de Catalunya, Arsènic Espai de Creació, el Teatre Auditori de Granollers i diferents projectes per a l’Ajuntament de Granollers, entre d’altres). La seva proposta gràfica també va ser escollida el 2011 i el 2012 per il·lustrar la Fira Mediterrània de Manresa. Així Bertrans també és l’autor de la gamma de plantes aromàtiques que van presidir la imatge de la Fira al 2012 i del drac-peix inspirat en el romànic que al 2011 va protagonitzar la imatge de la 14a Fira i que va esdevenir l’imagotip identificatiu del mercat manresà.

P1020237.JPG
Trobada amb la premsa per presentar la imatge gràfica 2013